Інноваційні форми роботи
Бібліо- кафе - форма заходу, побудованого за типом кафе, де в меню замість блюд подаються книги (автори, міні-заходи). Наприклад, «В " Бібліоменю" входять книги на будь-який смак: від невигадливих книжкових страв до самих смачних і вишуканих !
Бібліомікс - (англ. mix - змішувати) - це може бути бібліографічний огляд за окремою темою, до якого можна включити бібліотечні документи за різними видами: книги, періодичні видання, відео-, кіно-, фоно-, фото- документи, електронні видання, плакати, посилання на інформаційні ресурси і т.і.)
Бібліотечний бульвар - захід, що проводиться на вулиці з метою реклами книги і читання
Бібліотечний консалтинг (Конса́лтинг (англ. consulting — консультування) - консультування з питань бібліотечної справи. Основна мета консалтингу полягає в поліпшенні якості керівництва, підвищенні ефективності діяльності бібліотеки в цілому і збільшенні індивідуальної продуктивності праці кожного працівника.
Бібліотрансформер – це максимально повно представлена факто- та бібліографічна інформація щодо об’єкту бібліографування, на основі якої можна сформувати інші форми бібліографічних видань. Складається він з декількох складових модулів, а саме: книжкова закладка – інформаційна листівка або флайєр - інформаційно -бібліографічний словничок - мультимедійний урок-презентація - бібліографічний покажчик - відео-вікторина - відео-урок.
Бібліофреш - ( англ. fresh - свіжий) бібліографічний огляд новинок( напр: методичний бібліофреш)
Бібліошопінг – форма масового заходу, в ході якого один учасник заходу пропонує іншому учаснику «придбати» книгу з фонду бібліотеки прорекламувавши її. Шопінг (англ. shopping) - форма проведення часу у вигляді відвідин магазинів (найчастіше торгово-розважальних комплексів) і покупки товарів (одягу, взуття, аксесуарів, головних уборів, подарунків, косметики і т. д.).
Бук-слем (BOOK Slam) (від анг. slam штовхання, витіснення одне одного) - змагання на кращу "рекламну компанію" по просуванню обраної книги, можливо з елементами музичної театралізації. Учасники діляться на декілька команд. Завдання команди полягає в тому, щоб якомога краще розрекламувати книжку. Головне, що команди отримують однакові книжки. І за окремий проміжок часу треба показати уміння донести до глядачів свої емоції і почуття. Таким чином, рекламна книжкова компанія повинна змусити купити, тобто прочитати книгу. Кращу рекламну книжкову компанію визначає журі, до складу якого можуть входити як глядачі так і бібліотекарі.
Велнес-тренінг – захід, спрямований на просування здорового способу життя. Запропонуйте молодим людям, які займаються вуличними видами спорту (воркаут, паркур тощо), показати своїм одноліткам, що займатися спортом просто – потрібне лише бажання. Велнес (від англ. be well – гарне самопочуття) – концепція здорового способу життя, заснована на поєднанні фізичного та ментального здоров’я, правильного харчування, розумних фізичних навантажень та відмови від шкідливих звичок.
Відкритий мікрофон - (відкрита трибуна) - ціннісно-орієнтована діяльність в ситуації діалогу на задану актуальну тему, заснована на принципах демократії і плюралізму думок. Передаючи один одному імпровізований мікрофон (виходячи до трибуни), читачі вільно висловлюють свою точку зору, задають гострі питання. Виступи читачів повинні бути короткими, небанальними, пов'язаними з реальним життям. В цілому досить 7-10 повідомлень.
Геокешинг - ("geocaching", від грец. "Geo" - Земля, англ. "Cache" - тайник) - це захоплююча гра, в якій присутні: подорож, знаходження місця розташування заданих об'єктів, пошук інформації про об'єкти та відповідей на запитання.
Гурман-вечір - аматорів .... жанру - вечір, присвячений певному жанру літератури, підготовлений з урахуванням підкреслення («смакування») кращих сторін даного жанру.
Демотека – це місце (творчий куточок), де читачі можуть залишити свої власні роботи – «демки» в галузі музики, літератури, фотографії, фільмів, графіки тощо, для того, щоб про них дізнався широкий загал.
Караван історій - захід, що складається з самих цікавих історій, пов'язаних з найвідомішими людьми, історичними місцями, традиціями і подіями.
Караван книг - захід, присвячений презентації декількох книг як однієї, так і різної тематики. Наприклад: караван новинок, караван забутих книг.
Книжкова виставка-інсталяція - виставка, яка представляє собою просторову композицію, створену з різноманітних елементів – книг, журналів, побутових предметів, промислових виробів та матеріалів, природних об’єктів, фрагментів текстової та візуальної інформації
Книжковий дрес-код - форма масового заходу, на якому презентують саме ті книги, які можна вважати обов'язковою складовою іміджу сучасної людини.
Коворкінг - (англ. co-working, спільно працюють) - це модель роботи, в якій учасники, залишаючись незалежними і вільними, використовують загальний простір для своєї діяльності.
Коучинг (від англ.. coaching – навчання, тренерство) – це метод сучасного консультування, що сприяє ефективному досягненню клієнтом поставленої мети, що виявляється в конкретних результатах. В бібліотеці можна використовувати як форму професійного навчання або під час масового заходу, задля вирішення якоїсь проблеми разом з учасниками.
Літературний гороскоп - захід, побудований по типу гороскопу, де література (книги, автори) підібрана за знаками того чи іншого гороскопу.
Літературний каламбур - захід, присвячений письменникам –з однаковими прізвищами або різним творам зі схожими сюжетами, значенями одного і того ж слова (або двох подібно лунаючих слів) з метою справити комічне враження. Літературний слем - літературне змагання, в центрі якого презентація, де кожен із літераторів читає свої твори в різних турах, отримуючи певні бали від непрофесійного журі – глядачів. Інтерслем це теж цікаво.
Майданчик - захід на будь-яку тему, який проводять на обмеженій території.
Нон-стоп - захід, присвячений читанню віршів на одну тему, одного автора або авторських
Ностальгія - захід, розважально-публіцистичного характеру, присвячений минулому (наприклад, «книги, які користувалися популярністю в минулому», «що читали наші батьки», «незаслужено забуті книги» і т.д.).
Поетичний зорепад - захід, присвячений шедеврам поезії або популярним поетам, що вимагає читання віршів.
Сторітелінг (від. англ. storytelling - розповідання історій) — це спосіб передачі інформації через розповідання історій. Використовується при підготовці масових заходів, в професійному навчанні, при підготовці інформації у ЗМІ, при веденні сайтів, блогів.
Флешбек (англ. flash - спалах, осяяння; back - назад), зворотний кадр - в мистецтві означає відхилення від оповідання в минуле: сюжетна лінія переривається, і глядач спостерігає дії, які відбувалися раніше.
Флешбук - презентація або знайомство з цікавими книгами за допомоги цитат, ілюстрацій, особистих переживань та іншої інформації про книгу.
Виставки
Бібліотечна виставка, яку ми традиційно називаємо книжковою виставкою -оперативна форма масової роботи, яка наочно популяризує літературу та документальні ресурси бібліотеки.Проявивши творчість, фантазію, впроваджуючи нові ідеї в підготовку виставок,бібліотекарі можуть зробити свою книгозбірню привабливою, захоплюючою, сучасною і неповторною.
Форми сучасної бібліотечної виставки:
виставка-вікторина - передбачає наявність питань вікторини і експозицію літератури, яка допомагає читачеві знайти відповіді на запитання;
виставка-вернісаж -демонстрація картин або репродукцій;
виставка-діалог -це діалог двох точок зору, двох авторів, де експонуєтья література авторів із діаметрально протилежними поглядами на проблему питання;
виставка-роздум - із цікавих для читачів гостропроблемних тем із представленням двох чи більше поглядів на це питання та відповідних груп літератури;
експрес-виставка -це позапланова оперативна виставка з актуальної теми, книги, статті;
виставка-досьє є виставкою документів, фактів, даних, творів із певного питання, за допомогою яких користувачеві надається можливість самостійно визначити свою позицію, дати відповідну оцінку події, явищу;
виставка-подорож -література про подорожі та відкриття, мандрівки на далекі незвідані планети;
виставка-хобі - на цій виставці поряд із книгами, статтями з періодики експонуються предмети, власноручні вироби дітей,виготовлені за порадами, кресленнями, схемами, викройками з представлених книг, журналів;
виставка книжкових ілюстрацій -демонструє розкриті ілюстровані книги з будь-якої теми, але акцент робить на ілюстрації.Будуть цікаві виставки одного художника,до книг одного жанру.
виставка-ікебана - представляються книги на тему виставки; обов’язкова наявність композицій із квітів, виготовлених дітьми за допомогою батьків, керівників гуртків.
виставки-аукціони, презентації - поєднують літературу про окремого народного майстра чи окремий вид народної творчості з популяризацією самих виробів;
виставка-кросворд - передбачає обов’язкову наявність кросворда або чайнворда за темою виставки, оформлення його крупним планом і представлення літератури, в якій можна знайти відповіді;
виставка-прем’єра - один з кращих методів популяризації нових надходжень до бібліотеки;
виставка-екскурсія - популяризація музеїв, цікавих місць України чи світу;
виставка-порада - на виставці розміщуються книги, які пояснюють, підказують, радять з якогось питання;
виставка-реквієм - демонструються книги, присвячені якійсь незабутній історичній події;
виставка-календар - виставляються книги, які висвітлюють ту чи іншу дату, яка відзначатиметься найближчим часом (свята, знаменні події, ювілеї видатних митців, відомих людей);
електронні виставки - це показ книги через слайт, супроводжується виступом бібліотекаря;
мультимедійна виставка - поєднання різних форм подання інформації: текстової, графічної, звукової, нерухомих та рухомих зображень за допомогою нових інформаційних технологій;
творча галерея - розгорнута тематична виставка-експозиція, яка поєднує у собі книги та предметні аксесуари, презентує результати творчої діяльності митців, науковців, бібліотекарів, студентів, школярів;
виставка-реклама - рекламує одну бібліотеку або систему бібліотек, друковані видання;
виставка одного жанру -представляє книги одного жанру: казки, фантастику,комікси, поезію і т.п.;
озвучена виставка - виставка із звуковим супроводом (голосом, музикою і т.д.)
виставка-конкурс - зазначаються дата та місце проведення, умови конкурсу, збираються роботи, розміщуються підсумки;